sâmbătă, septembrie 11, 2010

Colturi dragi


e de fapt o continuare a postarii " obiecte dragi". Ptc. sint sigura ca fiecare din noi avem un coltisor preferat in casa noastra! al meu e de fapt fereastra spre gradina, care astazi , intr-o zi de vara tirzie m-a dus cu gindul la un curs de estetica de pe vremea studentiei, legat de caracterul subiectiv al frumosului si mai ales de zicatoarea veche romaneasca " nu-i frumos, ce-i frumos, e frumos ce-mi place mie!"e locul cel mai drag din camera de zi, vederea spre gradina, pervazul ferestrei impodobit cu obiecte dragi mie. Un pic kitsch dar m-a ajutat obiceiul de aici, cam toata lumea face la fel! exact pe gustul meu, asa ca stau alaturi mici amintiri si doua albume cu fotografii de familie, la care ma uit cu drag si eu dar mai ales oaspetii nostri. Si ca sa ramin la intrebarea de la cursul nostru, tare as dori sa aflu si alte pareri legate de frumos. Asa ca aveti o tema de weekend, ce este frumosul??? Un weekend frumos tuturor!

8 comentarii:

Viorica spunea...

Iata o întrebare la care nu m-am gândit niciodata:"ce e frumosul?",fiindca mi se parea(si înca mi se pare)ca e de la sine înteles ca "e frumos ce-mi place mie!".Având eu convingerea asta,niciodata nu mi-am permis sa spun cuiva,care era foarte mândru de frumusetea unui lucru pe care îl poseda,sa-i spun ca e urât,chiar daca mie nu-mi placea si nu mi-as fi dorit sa am asa ceva.Din pacate însa,sunt persoane care vor sa-si impuna punctul lor de vedere zic:"eu spun întotdeauna ce gândesc" si daca le arati ceva frumos,te contrazic pe loc.Acele persoane însa nu merita atentia noastra.
Legat de titlul articolului postat de tine azi si poza care-l însoteste,sa stii ca acel coltisor al casei voastre e si preferatul meu.Are un spatiu generos,multa lumina si soare,o vedere superba spre terasa si gradina indiferent de anotimp,lucrusoarele de pe pervazul ferestrei,sunt atât de bine alese si plasate,încât daca ai lua ceva de acolo,s-ar simti imediat,iar daca ai mai pune ceva,ar fi în plus.

vergi spunea...

@viorica: o gindire foarte sanatoasa! si taranul roman cu bunul simt si inteligenta lui nativa a gindit bine, cind a spus ca e frumos ce-mi place mie!! cel mai comic exemplu, eu mi-am visat toata viata sa fiu slaba ca o scindura, mami era fericita sa ma vada mai plinutza, ca sa ma exprim elegant!Eu respect orice vad si am cuvinte de lauda pt. orice, chiar daca personal m-ar ingrozi sa am eu asa ceva!!! e o crima sa strici bucuria cuiva. Cit despre pervazul meu e impodobit cu obiecte primite de la cei dragi, cum sa nu il iubesc?plus minunatia de priveliste spre gradina!

Mihai spunea...

Frumosul este o categorie fundamentala in estetica (as zice, ca unul care asta profesez de o viata - estetica). E armonie, prin splendoarea lui, prin stralucirea exuberanta sau dimpotriva, discreta. Anticii il contopeau cu binele si utilul. Platon de ex. zicea ca intre frumos si bine exista o continua sinergie (conlucrare), "Kalon Kagathon". Sf. Augustin il considera "Splendor Ordinis" (Splendoarea Ordinii), iar Sf. Thomas d'Aquino il numea "Splendor Formae" (Splendoarea Formei). In fine, Kant spunea ca frumosul e ceea ce place fara concept, iar Hegel il gasea ca o intruchipare sensibila a Ideii. Si ma opresc aici, ca estetician. Ca persoana careia ii place frumosul (asa cum bine ziceti tu si Viori) in mod subiectiv, pot sa-ti zic ca ma bucur ca ai pe pervaz si o mica statueta din marmora, de la mine (un nud), pt. ca este facuta dupa desenele mele de un coleg sculptor (Eugen Petri), impreuna cu un fost elev de-al nostru (Mihail Tudor). Am si eu un coltisor drag cu antichitati, ai dreptate, cam kitsch, dar pana si arta lui Salvador Dali e cam kitsch si tot ne place (atat de mult, incat eu unul am realizat zilele astea pentru decorarea interiorului unei case cateva lucrari de grafica pe computer in maniera suprarealista, pe care le-am intitulat "Omagiu lui Dali")

laura spunea...

Iata un pervaz pe gustul meu!
Ale mele sint mai inguste.
Frumosul e ce vezi cu ochii tai si-ti place!
Frumosul,un atribut al placerii,al starii de bine zic eu.
Frumos e cind iti amenajezi caminul dupa bunul plac,cind ai un coltisor preferat unde te simti bine asa cum ai mentionat.
Mie-mi place in general toata locuinta,insa,locul meu preferat e in camera computerului,in fata lui de unde pot privi si pe fereastra spre padure.Computerul ma ajuta sa tin legatura cu cei dragi,in special cu Afro si de aceea il prefer.

vergi spunea...

@laura: ce frumos lucru sa vezi din camera ta padurea! cu adevarat computerul a devenit cred pe undeva un fel de membru de familie al nostru. Asa cum dai buna ziua,cind vii acasa, asa ii dai acum drumul sa te puna in legatura cu cei dragi, sa te ajute cautind o inormatie sau pur si simplu sa te mai uiti la un blog.Lucru pt. care va multumesc eu tutuor!

floridecamp spunea...

draga mea, sa iti vorbesc despre frumosul pamantean sau cel nepamantean ?despre frumusetea din zambetul unui bebelus la sanul mamei,despre frumusetea adolescentei ,a primului sarut ,a primei prietenii,despre frumusetea unei casnicii frumoase,despre frumusetea din gestul atat de frumos atunci cand vezi doi octogenari tinandu-se de mana,despre frumusetea rasaritului sau a apusului intr-o zi frumoasa de vara,frumusetea din coloritul frunzelor de toamna... si cate si mai cate frumuseti de care ne ofera viata asta atat de frumoasa!!!
eu zic ca daca am fi mai optimisti,mai educati,mai responsabili prin tot ce facem omul ar fi sinonim cu frumosul...dar oare viata ar mai avea acelas farmec intr-o lume aproape perfecta????

vergi spunea...

@mihai: sincera sa fiu,cind am scris titlul ai fost primul la care m-am gindit, mai intii ca tu esti nu numai profesor de estetica dar si doctor in estetica, ceea ce e foarte mult! si ce ai scris despre frumos chiar nu mai stiam cu toate cursurile noastre de estetica de un semestru mi se pare!statueta aia e chiar foarte frumoasa, cit despre micul cintar , tot de la tine, ma face sa ma uit la el , de cite ori ma gindesc daca spun intotdeauna doar adevarul!!!in general il spun dar in particular il mai ...imbrac!!!

vergi spunea...

@floridecimp:sigur ca sa vorbesti despre toate lucurile frumoase, ptc. doar ele ne fac viata mai frumoasa!din fericire viata perfecta si lume perfecta nu exista,ar fi plictisitor , nu sint sigura ca personal mi-ar placea!chiar oameni, care cred despre ei ca intruchipeaza perfectiunea imi dau de banuit!!!