duminică, august 30, 2009

Piinea




cind eram mica, imi placea la nebunie piinea, mai precis franzela aia alba, 2,20 lei bucata, cred ca o visam si noaptea! dar cel mai mult visam, ca voi creste cindva mare si am sa maninc doar franzela alba!!! ironia vietii, cind am ajuns pe la vreo 16 ani am inceput sa nu mai maninc piine, silueta , draga de ea!!! iar acum la mincarea propriu zisa nu maninc deloc, doar la micul dejun!!!sigur raminea pe vremea aia un vis, piinea era pe cartela, familiei noastre i se cuvenea una mare rotunda de 2, 5 kg, cum sa ajunga??? ma gindesc si astazi ca mami era cu adevarat vrajitoare, daca a reusit sa nu ne fie foame niciodata in copilarie!!!bucuria cea mare era , cind restul de frati nu erau acasa, plecati prin tabere si aveam voie sa vind piinea tzarancilor , care faceau o coada separata la brutarie, in speranta ca le vinde cineva piinea!! de bani cumparam doua franzele, pe care le mincam aproape singura sub ochii bucurosi ai lui mami si tati!!!dar chiar fara sa mincam piine prea multa, fac saptaminal piine. O reteta simpla, pe care o recomand cu incredere, oricui doreste sa o incerce. Avantaj eu, la framintat am masina aceea de bucatarie!


Eu fac piinea dintr-un kg. si jumatate de faina, doua pachetzele de drojdie uscata, un ou, o cescutza de lapte, o lingurita de zahar, sare, apa caldutza pt., framintat. Pun faina, fac o gaura in mijloc, in care pun drojdia si lingurita de zahar, cescutza de lapte. Le acopar si le las cca 5 minute, dupa care adaug oul, sarea si incep sa framint cu apa calduta, pina iese un aluat consistent. Il bag in cuptor la 50 de grade cca 15-20 minute dupa care il mut in tavile, in care am pus hirtie de copt. Le pun din nou in cuptor la aceesi temperatura tot cam 15-20 minute. Le scot, le tai transversal usor cu cutzitul. Formele rotunde sint pt. mami si tati, care sint sigura ca se bucura acolo sus , asa ca le fac doua cruci. Ung aluatul cu ou si dau la cuptor cca 50-60 minute. Daca vi se pare cumva , ca se coc prea repede, puneti cind se rumenesc o folie de alufolia si lasati sa coaca mai departe!!va asigur ca o sa mincati piinea deja calda, asa e de gustoasa!! la noi dispar piinitzele cit ai bate dn palma!!!pofta buna!!!

14 comentarii:

Geni spunea...

Painile tale arata extraordinar!Am crezut intai ca sant cozonaci!Voi proba si eu reteta,dar nu acum cand tin dieta...Tu esti gata cu a ta?

Mihai spunea...

Mie imi placea painea neagra, proaspata, eventual cu unt. Dar din nefericire, reteta paineii negre a disparut. Ceea ce se numeste acum paine neagra e tot un fel de painica usoara, plina de aer, coloranti si substante ciudate. Foarte rar mai gasesc "acea" paine neagra din anii '50. Oare o fi mai scumpa faina "neagra" acum decat cea alba? Se gaseste undeva faina pt asa ceva? Cum se poate face in casa paine neagra, cu gustul acela de demult, putin dulceag?

luminitza spunea...

perfect arata painea ta, de parca ai da-o cu galbenush de ou!noi facem si brioshe, pacat ca n-ai gustat din ea cat era inca proaspata cand v-am adus!
am sa incerc si reteta ta, aici se vinde faina deja cu ingrediente,drojdie si semintze in ea, numai buna de bagat la robot sa iasa minunea:-)

vergi spunea...

@geni: nu e cozonac dar arata cu adevarat optic bine, poate din cauza oului cu care e uns aluatul!prima faza de dieta s-a incheiat cu mare succes, acum vine greul, adica de mentinut si coborit mai departe din greutate. Asa ca saptamina asta stau pe lista noastra de mincare legue, fructe, gratar, au disparut dulciurile de tot!

vergi spunea...

@mihai: motivul pt. care noi am inceput sa facem piine acasa a fost tocmai piinea gata cumparata, adica pufoasa si ce e mai grav , care tzine , de te saturi sa o mai vezi prin casa!nu e normal ca piinea sa tina atita, fara sa mucegaiasca cindva! cine stie ce chimicale mai contine! aici se gaseste faina neagra, cred ca ar iesi o piine cum doresti, ti-o promit la primul drum!! eu ramin la piinitzele mele albe!!!

vergi spunea...

@luminitza: imi pare si mie rau, nu stiu cum s-a tot facut, de nu am apucat sa mincam, ca de aratat arata foarte apetisant. Noi nu luam faina gata preparata, tocmai din motivul scris lui mihai, adica noi ne straduim si din cind in cind reusim, sa mincam cit mai sanatos, sa nu cumparam mincare semipreparata!si faina aia e deja semipreparata cu ingrediente, care vor ei!

laura spunea...

In tineretile noastre,Mihai facea piine de casa.Acum cu atitea sortimente(unele sint chiar bune)nu mai face.Te admir pentru vointa si rabdare,piinea facuta in casa ramine totusi cea mai buna.Am auzit si vazut la tv.despre aparatul de facut piine,e tare laudat.
Inca o cheste,cit e America de mare,cu 1001 de sortimente de piine,nu am gasit una asemanatoare la gust cu ce e pe la noi.

vergi spunea...

@laura: adevarul este ca un pic de munca exista si ai nevoie de timp, exact ceea ce eu nu am! dar mi-l iau, ca uneori ma apuca si risul, stau mai toata ziua la praxis, in casa treaba cu toata femeia , care ma ajuta! si care acum de ex. e bolnava de o luna, este!!!toata lumea te ia de odihnita! dar poti sa tai piinea de pe lista??? aparatul acela nu e de facut piine , e un fel de robot de bucatarie profesional, ce e drept, care te scuteste de multa treaba in bucuatarie.

laura spunea...

Mi-am dat seama de aparat ca e un robot,insa eu ziceam de un aparat anume in care se coace piinea si pe care l-am vazut intr-o reclama la t.v si chiar o vedeta autohtona,nu-mi vine acum in minte cine,facea demonstrativ piine (intr-o emisiune t.v)laudind aparatul.

luminitza spunea...

exact paine din aia neagra ca "pe vremuri" se obtzine din faina pe care i-o trimit vioricai.consistenta si gustoasa,nu din aia de care spune mihai pe care o stiu prea bine si nu-mi place deloc.
asa ca avantaj viorica,fiindca are masina de facut paine , pe cand va primi pachetul!si s-o imparta si cu mihai pe cand vine la bucuresti, sa spuna el daca n-am dreptate!

vergi spunea...

@luminitza: le da mina sa imparta!! ca sint vorba aia la doi pasi unul de altul! si viorica o va face cu tot dragul!!sint convinsa ca iese o piine buna, poate se gaseste si in romania amestecul, ma gindesc la magazinele straine gen billa sau kaufland. Vio e saptamina asta rasfatata noastra, pachet de la tine, de la noi. Si mai sta si la mare acum!!!

luminitza spunea...

nu stiu daca este la billa, eu inca n-am vazut cand am fost in romania dar nu m-ar mira sa apara.asta ce trimit eu este o faina speciala de la brutariile franceze, care sunt renumite pentru produsele lor de panficatie si patiserie.ce este sigur e ca este delicioasa, eu am amestecat azi si masline verzi in aluat si a iesit o minune numai buna de mancat calda cu unt!

vergi spunea...

@luminitza: sint sigura ca a iesit o nebunie de gustoasa! de fapt cred ca cea mai buna piine in franta am mincat-o si in ungaria!

vergi spunea...

@laura: intreab-o pe viorica, ea are un asemenea aparat trimis de mine si face o piine grozava! pune pur si simplu tot ce e nevoie si isi face singur programul!