luni, septembrie 07, 2009

Mai sintem un neam de oameni harnici?


incep prin a preciza , desi stiu ca voi supara multa lume, ca fac parte din categoria celor, care nu citesc presa si nu se uita la buletine de stiri! daca tot nu pot schimba nimic, de ce sa imi amarasc viata???totusi in drum spre praxis ascultam radioul si asa am aflat ceva, de m-a durut sufletul meu de roman. S-a facut aici o afirmatie publica la adresa romanilor si " harniciei" lor,mai precis lenii lor!! sint convinsa ca ideea nu a fost sa fie jignit si ranit nimeni dar cam asta a reiesit. Si m-am intrebat eu cea plecata de mai bine de 20 de ani din Romania, ce se intimpla? eu stiu ca romanul a fost harnic, o stiu din copilaria mea, din viata mea. Noi asa am apucat, parinti , care munceau zi si noapte sa duca in spinare o casa de patru copii, copii , care mai tirziu au muncit imediat, ce au avut ocazia! si o faceam cu totii, in vacante te miri pe unde, pe la Fructus de ex. , bani sa iasa, bani foarte necesari in familie. Si nu ne era rusine deloc! munceam mai toti copiii de pe atunci! in ani am admis insa ca exista totusi vizavi de munca in Romania o anume conceptie total gresita, adica e o rusine sa faci o munca fizica! de parca ar fi o tara plina de doctori sau eu stiu ce alta meserie, ca doctorul era pe vremea mea culmea realizarii!!!cind am ajuns in Germania, pina a terminat Mircea cursul de limba am fost bucuroasa sa mai cistig un ban , spalind scarile hotelului in care locuiam, si nu m-am gindit o clipa, ce am ajuns, eu care avusesem tot timpul femeie la curatenie, spalat, calcat! acum era cazul sa pun eu mina pe matura si sint mindra si azi ca am facut-o. Aici cred ca e buba, de la un anume nivel nu se mai coboara nimeni sa munceasca! o secretara cistigind un ban in plus muncind ca femeie de servici dupa masa? aici insa e posibil. Un copil de te miri cine muncind in vacanta pe cimp sau ingrijind animale la vreo ferma? aici se poate. Totusi a afirma ca romanii nu sint harnici e un pic prea mult. Ce parere aveti? mai sintem sau nu harnici???
PS sa nu se traga o concluzie gresita, nu am muncit in viata mea pe o macara, m-am pozat doar linga ea!!! in schimb nu mi-a fost greu aici si nu mi-a cazut coroana sa uit de cei cinci ani de facultate si sa fac in praxis munca , pe care ar face-o orice sora medicala bine pregatita! si nu mi-a cazut coroana nici cind un pacient turc, nestiind ca sint sotia sefului a zis, " hei Schwester, Termin machen!!!" i-am facut cu zimbetul pe buze, timp in care el imi vorbea cu tu si eu cu d-vstra! mai tare s-au amuzat angajatele noastre!!!

10 comentarii:

viorica spunea...

Nu stiu altii cum or fi,dar eu sunt o persoana foarte harnica si datorita faptului ca ma trag dintr-o familie de oameni harnici si datorita educatie primite.Or mai fi in tzara asta si"uscaturi",dar ce padure e aia fara ele?

vergi spunea...

@viorica: tocmai asta este, harnicia se educa deja in familie, un copil, care vede parinti harnici, devine la rindul lui la fel!rau este insa, cind se fac niste afirmatii, care lovesc in toti locuitorii unei tari! intre timp lucrurile s-au limpezit, s-au cerut scuze, au fost scuzele acceptate si mi se pare ca in romania nici nu s-a dat importanta conflictului.

Mihai spunea...

Treaba cu munca e simpla, nu e vorba nici de romani, nici de chinezi, nici de rusi, bulgari, polonezi etc. Muncesti prin casa, sau prin curte sau pentru nevoile familiei, asta e una. Dar daca muncesti pt ca sa ai banii necesari existentei, atunci ai asteptari. Si, din pacate (fara sa iau apararea lenosilor, dimpotriva), in tarile foste comuniste, desi oamenii care sunt harnici si dornici sa munceasca, desi au pregatirea profesionala egala cu a celor din tarile dezvoltate, primesc in continuare salarii mizerabile. Un medic, un arhitect, un profesor, un instalator, un strungar, o croitoreasa, primesc intr-o parte a lumii sa zicem 300 de euro pe luna, iar in cealalta, 3 mii. Ce harnicie sa te-apuce intr-o tara care te plateste mizerabil? Asa ca cei cu mai mult curaj, au luat calea exilului. Si, bine au facut, pentru ca in occident sunt platiti, pentru aceeasi munca, de zece ori mai bine. Inca nu am auzit de romani lenesi printre cele cateva milioane plecate la munca in Spania, Italia etc. ci tocmai ca au muncit atat de mult si de bine incat au adus in tara (Romania) atat de multi bani incat au intrecut economia tarii. Concluzia mea este ca romanii sunt harnici (genetic vorbind) dar au fost adusi in ultimul stadiu al evolutiei omenesti, in perioada comunista, plus cei 20 de ani de "democratie", adica de la revolutia din 1989. Nu stiu cati dintre cei care guverneaza Romania intra prin casele dar si carciumile satelor, populate cu oameni aruncati in somaj, disponibilizati si care practic mananca doar ceea ce cultiva prin curte. Eu trec zilnic la "mosie" pe langa ei, s-au inmultit ingrijorator si printre tineri, unii prefera sa jefuiasca sau sa talhareasca pentru a ajunge peste iarna in penitenciar, unde de bine de rau au caldura si mancare. Cum ar putea aceste milioane de amarati sa devina "harnici" daca ei au fost aruncati in groapa comuna de gunoi? Sa-si faca toti firme (care oricum au dat faliment) sau ce altceva sa faca, pentru ca nimeni nu-i mai angajeaza? Peste 60 % din populatia Romaniei traieste la sate. Intereseaza pe cineva cum traiesc oamenii astia? Macar la drumuri si poduri si tot ar fi fost o solutie sa fie angajati. Dar face cu-adevarat cineva drumuri si poduri in Romania, sau doar toaca banii de la buget? Asa ca, desi suntem platiti ingrozitor de prost (deh, acum suntem "europeni", dar lefurile mai rau ca in comunism!), crede-ma ca suntem destul de harnici. Nici nu stiu cum se explica faptul ca nu au clacat psihic cele cateva sute de mii de profesori, medici, ingineri, etc. ramasi aici pentru lefuri cuprinse intre 200-400 euro (am dat aici chiar cazul meu, de maxim salariu, eu avand toate gradele didactice, vechime mare si doctorat) in conditiile in care viata e mai scumpa decat in occident. Vorba lui Mircea Badea, eu sunt sceptic. Nu cred ca vreodata in Romania va fi mai bine pentru milioanele de romani simpli, care structural sunt harnici, dar in fapt fie nu au ce sa munceasca, fie sunt platiti mizerabil.

Mihai spunea...

P.S. Tu nu ai brevet de macaragiu, in schimb ... tati avea :). Desi el era maistru electrician bobinator, uite ca a avut si calificarea asta! Revin si spun: electrician sau macaragiu, romanul ar face acum orice pentru a supravietui. Numai ca nu mai exista oferte! Asta e problema. Prea multe guri de hranit intr-o tara care a fost dinamitata din temelii in toata economia "comunista", fara sa se puna mai apoi in locul ei alternative de supravietuire.

laura spunea...

Dupa ce am citit cele scrise de Nelu,eu ce sa mai zic?
Are mare dreptate in tot ce a scris!
Harnicia se masoara si in rasplata.
Munca-n sine inseamna harncie,dar ea trebuie si apreciata si rasplatita dupa cantitate si calitate.

luma spunea...

in romania sau peste hotare daca nu esti harnic din nascare,devii harnic de nevoie!
insa e adevarat ca mentalitatea romaneasca e total alta fatza de cea occidentala, unde munca "de jos" nu este rushinoasa si este si platita!si spun asta fiindca am spalat si eu wc-uri cu manushi de cauciuc ca sa-mi platesc chiria la paris, in vremea masteratului.

vergi spunea...

@mihai: multa dreptate mai ai!! ce m-a revoltat pe mine a fost acea afirmatie legata de romani si oricit s-ar fi scuzat persoana respectiva , si oricit ar fi acceptat ambasada romana in numele intregii tari scuzele, s-a lovit totusi in oameni, care cu adevarat muncesc si sint harnici! ma bucur ca in romania nu s-a facut mare caz de toata treaba, desi aici azi s-a dezbatut din nou problema. Adica, mai bine sa nu stie bietii oameni, care muncesc cuminti si harnici cu adevarat pe un salar de mizerie, cum sint de fapt vazuti!

vergi spunea...

@mihai: treaba cu poza cu macaraua a fost chiar draguta. Adica , am cautat pe google poze cu oameni muncind, sa am ceva potrivit la postare si ca in cartile din clasele primare nu imi veneau in minte meserii! asa ca m-am oprit la miner, am gasit niste poze foarte faine, dupa care mi-am dat seama, ca probabil miner nu e chiar bine de postat!!! asa ca am gasit poza mea linga macara, care de fapt cred ca nici nu e macara!

vergi spunea...

@laura:eu stiu cel mai bine, ce om harnic e romanul, sa nu fi fost , cum ajungeam noi de ex. si milioane de copii ca noi, ce am ajuns! cu cita sudoare si-au crescut oamenii copiii, cu cita sudoare au agonisit , ce au agonisit! si mai stiu si cit de bine sint de fapt vazuti romanii aici, asa ca o discutie ca asta a fost gratuita, chiar daca de fapt era vorba de alceva!!! mutarea nokiei in romania e buba! vorba aia, pe mine m-ai omorit da cu calul ce-ai avut???

vergi spunea...

@luminitza: adevarul este ca mai ales cei plecati de acasa in lumea mare au simtit pe pielea lor, ce inseamna sa fi singur, sa nu ai la ce usa bate, cind iti e foame la modul foarte concret! si atunci devii foarte harnic , muncesti orice, bani de piine sa iasa, ca timp de nazuri nu exista!! dar oricum noi am fost educati in respect fata de munca si daca ar fi sa fie , Doamne fereste, acum sa o iau de la capat, as lua-o fara sa imi pese, ce munca am de facut!