luni, noiembrie 02, 2009

Halloween si alte sarbatori....


de fapt Halloween a fost simbata, s-a sarbatorit ca de fiecare data cu nenumarate party-uri, una mai sinistra ca alta!! noi am sarbatorit si noi dar numai ziua lui Mircea si a fost perfect asa! de sarbatoarea zilei ne-a adus aminte doar bostanul primit in dar de la copii si care sta si acum cuminte in fata usii! de simbata insa m-a tot dus gindul la atitea sarbatori , imprumutate mai ales de la americani si pina in ziua de azi nu stiu,e bine, e rau...Sta in firea omului sa doreasca sa sarbatoreasca cit mai mult dar ma gindesc eu , la rindul lui fiecare popor isi are sarbatorile lui proprii, trebuie neaparat imprumutate altele??? mi s-a parut azi normal sa vad in ziar ca firstlady a intimpinat copiii costumata, mi s-au parut insa deplasate restul de petreceri. Cu si fara voia noastra ne-am trezit ca Valentinstag e ziua indragostitilor pretutindeni, ca Halloween ne apartine!! ce parere aveti?? si mai ales ce sarbatori specific romanesti exista, a trecut cam multa vreme de la cursurile de folclor!!! mi-ar place insa sa le cunosc, aveti cumva idee??

7 comentarii:

Viorica spunea...

Ce bostan frumos!Ma bucur ca l-ai pozat.
La noi,din cate stiu si am si invatat la folclor,erau si mai sunt multe obiceiuri.Dintre toate cel mai frumos mi se pare cel al "martisorului".An de an astept cu aceiasi emotie ziua de 1 martie,care imi aduce muuulte martisoare insotite de cele mai frumoase urari,primite de la cei dragi mie.

luma spunea...

de un similar al halloweenului, nu stiu la romani!
dar de valentine's tag exista in romania 10 zile mai tarziu,dragobetele, cand se fac multe sarbatori in sat si fetele tinere aduna ultima zapada, o pun in ulcioare si o pastreaza peste an, sa se faca frumoase sa o descante si sa atraga iubitii cu ea.
tot de dragobete, cand pasarile incep sa-si faca cuib, se fac logodne.se pare ca e o sarbatoare dacica chiar, al carui zeu apara animalele si erosul.
despre bostanul tau e tare frumos,pusculitza-l faci!

vergi spunea...

@viorica: chiar, martisorul o sarbatoare minunata!!! se faceau si baluri, era asa frumos!! cind am sosit aici am facut si eu prietenelor cadou martisoare dar nu am gasit traducerea corespunzatoare! eu sint si azi emotionata in fiecare zi de 1 martie, cind imi aduc aminte, cum pe vremea , cind eram profesoara abia asteptam sa vad, cite martisoare primesc! si eram furioasa ca eu ca profesoara de limbi straine primeam putine in comparatie cu colegele de mate sau fizica!!!ierarhia in scoala se vedea pe 1 martie si 8 martie!!!!

vergi spunea...

@luminitza: de dragobete am aflat abia de cind sintem aici! ma gindesc ca in banat precis nu exista ca sarbatoare si nici sa fi invatat de ea nu imi aduc aminte. Ce frumos, ce nevoie mai e de valentinstag? pe mine nu ma supara sarbatoarea ca atare de fapt, ci faptul ca s-a transformat in adevarat profit pt. comert!!!si cu o singura floare iti poti arata dragostea!

Mihai spunea...

In Banat (Ardeal) exista o sarbatoare cumva asemanatoare cu Halloweenul, se numeste Fărşangul daca nu ma insel, numai ca e la sfarsitul anului agrar (sfarsitul lui februarie, inainte de postul Pastelui) si inceputul noului an agrar, se face un alai care "inmormanteaza" iarna, iar la sfarsit tinerii ii mânjesc ("cănesc") pe faţă pe cei prezenti cu funingine sau crema de ghete (mai ales pe fete, nimeni nu scapa necănit). Noi la Timisoara cand eram copii aveam un obicei, toamna tarziu, sa scobim dovlecii ("ludăile"), sa le facem ochi, nas si gura si sa-i luminam cu cate o lumanare din interior, ca sa speriem lumea, seara (îmi amintesc mai ales pe str. Drăgăşani, te puteai trezi cu o "ludaie" înfricoşătoare la geam, brrr!). Nu ti se pare ca seamana cu Holloweenul? Unii sustin ca atat Halloweenul cat si ludaile scobite ar avea o legatura cu ziua mortilor, 1 noiembrie (preluata de ortodocsi de la catolici acum vreo 140 de ani), numai ca de ex. americanii i-au dat o turnura mai vesela, ca sa zic asa. Asa ca romanii ar trebui sa sarbatoreasca linistiti acest obicei cu dovlecii scobiti (nu neaparat cu numele Halloween), pt. ca sunt sigur ca originea obiceiului este stra-straveche (probabil precrestina).
_______
Mihai a publicat o carte noua: "Vivaldi si Venetia". Puteti citi un interviu despre acest eveniment aici.

vergi spunea...

@mihai: nu stiam de acea sarbatoare dar ce idee fenomenala, sa inmormintezi iarna! uite, ca mi-ai dat o idee, cred ca obiceiul cu bostanii scobiti din banat e mai degraba legat de Sf. Martin, zi in care copiii aici umbla din usa in usa si primesc dulciuri si au in mina neaparat o lumina, ramine la fantezia fiecaruia , in ce e pusa , de regula lanterne sofisticate de tot! cintecul , pe care il cinta pina le deschizi e chiar legat si de lanterna!ce imi place e , ca a doua zi fiecare duce la scoala o parte din dulcirile primite si le pregatesc de trimis copiilor din tzari sarace.

vergi spunea...

@mihai: era sa scap ce era mai frumos , interviul! mi-a mers la suflet si mi s-au umplut ochii de lacrimi doar imaginindu-mi, cum cintai Bach!! cit despre intrebari si raspunsuri, perfect la subiect, felicitari! recomand tuturor sa dea clic, nu le va parea rau!