duminică, decembrie 21, 2008

Tort dobos


mai aveti un pic de timp ,sa va uimiti oaspetii de Craciun cu un tort dobos. Reteta este pt. 6 foi mari sau daca le taiati in doua pt. 12 foi! ( asta e o intelepciune de blonda! sase foi impartite la doi , desigur fiecare din ele , fac , ati ghicit 12!!! la ora de matematica facea trei!!, dar nu era vorba de foi!!!)

Ingrediente pt. foi: 7 oua , 300 gr zahar pudra, 200 gr faina, 15 ml rom( o lingura de supa de rom ), 70 gr unt.Se freaca galbenusurile cu zaharul ,se adauga untul moale, romul, faina si la urma albusurile batute spuma. Se unge dosul unei tavi nu prea mari cu unt, ( mai mica ca cea care se cumpara cu aragaz cu tot ) se pudreaza cu faina, cu o lingura se pune cam a sasea parte din compozitie , dupa care se intinde cu un cutit. Aluatul trebuie sa nu fie prea dens dar nici sa curga pe margine. Se da la copt la cca 160, 170 grade timp de 10 minute, pina se coloreaza usor. Se scoate pe o bucata de hirtie de copt si daca doriti sa taiati foaia in doua (pe lungime ), sa o taiati , cit e calda. Foile le puteti face si cu doua, trei zile inainte.

Crema:se freaca un pachet de unt cu 200 gr zahar pudra, se adauga un borcan de nutella ( 400 gr ), plus un pic de rom. Daca doriti un gust mai deosebit , ardeti 3 linguri de zahar cu un pumn de nuci , cind se racesc macinati-le in masina de cafea si adaugati-le la crema. Ungeti foile, la urma turnati o glazura de zahar ars .( ardeti cam 150 gr de zahar si puneti-l direct pe ultima foaie.

Va doresc un ...Craciun dulce!

12 comentarii:

Anonim spunea...

Niciodata nu am avut rabdare sa fac prajituri pe dosul tavii, desi recunosc ca imi plac extraordinar de mult, mai ales cele cu crema de lamaie. Asadar te felicit pentru rabdare!

Anonim spunea...

Ce de rabdare trebuie!!!Felicitari ca ai si ca iti ies dulciuri minunate!

Vergi spunea...

@genius: tortul dobos este piatra de incercare a oricarei gospodine ,am gindesc eu. Dar daca apuci sa il faci o data, nu mai e asa problema si il faci mereu. Macare de ... dragul laudelor primite!!

@viorica: sincera sa fiu , eu nu sint ceea ce se numeste un monument de rabdare dar imi place foarte mult sa primesc lume, sa pun masa mai deosebit aranjata si la asta apartine in mod inevitabil si ceva mai deosebit pe masa aia frumos impodobita!

Anonim spunea...

eu fac brownies cu ciocolata!in secunda asta, asa ca te rog nu ma deranja:-))

Anonim spunea...

Excelenta reteta,insa sa-ti spun ceva.Acum la noi se gasesc in magazine tot felul de foi inclusiv pt. dobos.Crema e de notat si...o sa fac pt.anul nou.Mersi!

Medeea76 spunea...

Mai Vergi, ma uimesti pe zi ce trece. Ciudat cum imaginea ta de cucoana pe tocuri, parfumata si imbracata dupa ultimele reviste, si de gospodina desavarsita se suprapun, astfel incat mi te inchipui facand dobos pe tocuri si cu sort de bucatarie. Felicitari!

Vergi spunea...

@luminitza: de acord, munca se respecta, asa ca te lasi sa termini!dar sa imi povestesti cum a iesit si sa imi dai reteta. Ma gindesc ca bine de tot!

@laura: chiar buna idee, pacat ca nu exista si aici, ptc.foile iti iau munca cea mai multa. Exista si alte retete de crema mult mai complicate, asta mi s-a parut mie cea mai simpla si daca ai foile , e chiar o joaca sa stralucesti la masa de Anu Nou!

Vergi spunea...

@medeea: multumesc de aprecieri dar eu am fost intotdeauna de parere, ca le poti face pe toate. Oricum eu imi dau silinta si tot ce fac , iau treaba in serios. Asa ca la praxis sau pe vremuri la scoala eram cucoana , care spui tu, acasa zbor de la calcat la spalat si la bucatarit. Incerc insa sa imi fac viata usoara, adica am retete simple de tot, care nu iau timp mult.Si cel mai mult imi place , sa pun mese, dupa care ma lauda lumea!!! nu doar din politete!la care foarte important este , cum prezinti bucatele, ca una e sa pui pe o masa acoperita cu o mushama de ex. cele mai rafinate mincaruri si alta sa impodobesti o masa frumos, cu flori, mici obiecte decorative, o luminare, chiar daca mincarea nu e de restaurant de cinci stele!

Anonim spunea...

Tocmai am mancat niste delicioase prajiturele facute de tine. Mmmm! Iti convine sa dai retet de dobos! Dar cine are si arta de a face asa ceva, sa iasa cu-adevarat bun? Tot tu, desigur. Asa ca eu unul astept, cand vii la inceputul lui 2009 la Ploiesti, sa-mi aduci macar o felie de tort dobos! Hehehe!

Vergi spunea...

@mihai: nu zi de doua ori, ca nu se stie niciodata, dar am aflat de la laura, ca se gasesc foi de gata si facem doar crema. Mie cind imi place o prajitura , zic inevitabil deja din copilarie, parca e de la cofetarie! poate si unde aveam acea vestita cofetarie la coltul strazii. Asa ca tu deja mi-ai facut un compliment, cind ai spus, ca prajuturile trimise sint cumparate!!! sint facute cu martori! martori, care le-au mincata insa mai pe toate, acusi nu mai am dovezi!

Katja - stapana de Athos spunea...

Ma crezi ca n-am mancat niciodata un astfel de tort?

Vergi spunea...

@katja: asta este un scandal!! si va trebui sa reparam greseala, adica ori fac cind vin la Bucuresti, ori veniti la noi si fac un tort mare aici! oricum e fenomenal de bun, eu as putea minca zilnic!