luni, octombrie 06, 2008

Modestia

citez din dictionarul enciclopedic, editia 1972, ma gindesc insa ca intelesul cuvintului nu s-a schimbat. Asadar, MODESTIE-insusirea de a fi modest; lipsa de vanitate. MODEST-lipsit de ingimfare; masurat in comportare si pretentii; simplu, neimpozant; de valoare redusa, ieftin, neinsemnat , mediocru.
Ce sintem din toate astea? si cit de departe mergem cu modestia?
Parerea mea o spun de pe acum, a fi exagerat de modest este la fel de grav ca si a fi ingimfat. Fiecare trebuie sa isi cunoasca valoarea si daca eu stiu despre mine ca stralucesc intr-un anume domeniu, de ce sa nu o afle si altii? daca nici eu nu sint propriul meu ambasador, cine sa fie? si daca am sa umblu cu capul in pamint tot timpul si o sa fie colegii cei care eventual spun, il vezi sau o vezi, e ...si urmeaza o insiruire de calitati, e mai bine? de ce sa nu o facem noi? care este limita laudarosenie si modestie? daca spun ceva de mine, ceva ce am realizat fenomenal, ma laud sau spun un lucru normal, pe care e bine sa il afle toata lumea? ca pina sa ma laude altii....
Mai ales in copilarie si in prima tinerete am avut de suferit pt. faptul ca mergeam foarte dreapta si cu capul cit puteam de sus. Urmarea , auzeam mereu , ca sint ingimfata, mai rau, cind eram mica mi se spunea ca sint afectata, nici azi nu stiu ce inseamna de fapt cuvintul. Asadar, daca am sa umblu pe strada, de parca as fi pierdut ceva, sint o persoana modesta?
Mi s-a schimbat cumva statutul, lucrez mai mult, cistig mai mult, imi ofer mai mult. E asta o lipsa de modestie, e o parada a noii mele bunastari sau o urmare fireasca. Ar trebui , sa nu imi ofer o masina mai buna, o lucuinta mai frumoasa si sa ramin la vechile lucruri, doar ca sa dovedesc, ca sint o persoana modesta, careia nu i s-a urcat la cap noua stare?ca si asta intra in termenul de modestie, simplu,masurat in comportare si pretentii. Cum ramii insa simplu , masurat , cind poti in sfirsit sa iti oferi un alt nivel de viata ? ai depasit limitele modestiei?
Voi ce experiente ati facut, sinteti sau nu modesti si mai ales ce intelegeti voi concret prin modestie. Dictionarul meu era din 1972, altul nu stiu daca a mai aparut, s-a schimbat intre timp notiunea?
In ce priveste persoana mea o recunosc, nu sint o persoana modesta , asa cum scrie in dictionarul cu pricina si ma bucur, ca nu sint! incerc insa sa ma mentin in limitele bunului simt, indiferent ce as face. Asa ca as pune linie modestie-bun simt!

8 comentarii:

Sebastian Cochinescu spunea...

În România la ora asta a fi modest înseamnă a fi luat de prost.

Vergi spunea...

@sebastian-de ex.si asta e un mod de apreciere.Asa ca mai bine sa fi cum esti, sa stii cit valorezi si sa nu te ascunzi , cind esti ceva deosebit doar ptc. cei din jur nu sint!si Kopf hoch cit poti de tare!

Anonim spunea...

Exista doua feluri de oameni"modesti".Unii care chiar sunt si unii doar se fac ca sunt.Eu,cu modestie declar public pentru prima oara in viata,ca fac parte din cea de a doua categorie.Nu-i asa ca nu v-ati fi inchipuit?Ha,ha,ha!!!

Vergi spunea...

@vioirca-uite asa nu am gindit niciodata. Chiar exista oameni cu adevarat modesti si exista oameni, care se prefac ca sint si aduna doar cuvinte de lauda, pe care nu le merita.

Vergi spunea...

@vioirca-uite asa nu am gindit niciodata. Chiar exista oameni cu adevarat modesti si exista oameni, care se prefac ca sint si aduna doar cuvinte de lauda, pe care nu le merita.

Vergi spunea...

@viorica-cred ca in subconstient am vrut sa am mai multe comentarii si dupa ce ca am scris numele tau gresit, am trimis raspunsul de doua ori!

Anonim spunea...

Niciodata nu am inteles indemnul de a fi modest! Inteleg sa nu fii ingamfat, arogant etc.! Dar daca cineva isi cunoaste potentialul si propria valoare, cred ca nu trebuie sa fie modest, dimpotriva, trebuie sa-si promoveze abilitatile si reusitele! :)

Vergi spunea...

@mihai-gind la gind! este exact ce gindesc si eu, fiecare sa isi cunoasca valoarea si daca are de ce sa se mindreasca, sa se laude, sa o faca in gura mare!!!nimanui nu i-a cazut nimic de-a gata in poala, a muncit din greu, sa ajunga unde a ajuns si atunci , de ce sa nu o spuna? sigur, sa nu fie arogant si mai ales nimeni nu are voie sa uite, de unde a plecat! ca nimeni nu s-a nascut in virful piramidei!!pina si un rege a fost la inceput un print mostenitor!