luni, octombrie 13, 2008

Premiul Nobel pentru literatura

Premiul Nobel pt. literatura in anul acesta a fost luat in mod cu totul surprinzator de scriitorul francez Jean-Matie Gustave Le Clezio! de ce surprinzator? se pare ca numele nu prea e cunoscut in lume, se pare ca nici macar critici de renume nu s-au asteptat la aceasta decernare.
In Germania exista doi titani in ceea ce priveste critica literara , Marcel Reich-Ranicki, care a recunoscut sincer, ca nu s-a preocupat niciodata in mod serios cu el, celalalt Profesor Hellmuth Krasek recunoaste si el, numele nu i-a spus nimic, doar ca cindva a fost de parere, ca povesteste frumos dar povesteste prea mult!
Asa ca pt. noi muritorii de rind, cine e cistigatorul? citeva date : s-a nascut pe 13 aprilie 1940 la Nissa din mama frantuzoaica si tata medic englez. Copilaria si-a petrecut-o in Franta si Nigeria. Are studii de literatura in Franta si Anglia. Primul sau roman a aparut in 1963 si se numea " Le proces-verbal". Sigur mai sint si alte date , totusi putine pt. a justifica atribuirea unui premiu de insemnatatea acestuia.Asa ca ori ne punem intrebarea unui ziarist aici, ce citeste Academia suedeza de acordarea premiilor , de nu l-a numit pe cel care ar fi meritat, ori cu adevarat isi merita premiul.
Ce parere aveti voi sau pe cine ati fi propus. Personal nu am nicio idee, ma apuc de citit Proces verbal, daca s-o fi tradus in romana, daca nu o caut in germana si revin cu o parere.

8 comentarii:

Anonim spunea...

Grea intrebare,asa ca nu am niciun raspuns.Imi place insa subiectul si abia astept sa citesc urmatoarele comentarii de la cei cunoascatori in domeniu.

Vergi spunea...

@vioirca-sincera sa fiu si eu, sint mai mult decit curioasa, sper ca se grabesc sa citeasca cit mai multi si cit mai cu timp!! ma bucur, ca nu si raspuns, he, he de cind astept eu sa ma razbun pt. atirea opusuri pe care nu le stiu!!!

Vergi spunea...

@vioirca-sincera sa fiu si eu, sint mai mult decit curioasa, sper ca se grabesc sa citeasca cit mai multi si cit mai cu timp!! ma bucur, ca nu si raspuns, he, he de cind astept eu sa ma razbun pt. atirea opusuri pe care nu le stiu!!!

Vergi spunea...

@viorica, se vede ca sint dupa o zi de lucru, trimit textul de doua ori si plin de greseli dar te descurci tu! nota 2 pt. mine!!

Anonim spunea...

de tradus in romana , stai linistita ca inca nu!
in germana, da , sigur!
l-am vazut si eu la stiri, ca-s mandrii francezii cu el;pare umanist tare!

Vergi spunea...

@luminita-se pare ca in Franta e tare cunoscut, ceea ce mi se pare normal.Nu imi aduc insa aminte sa fi fost asa de disputata vreodata acordarea premiului Nobel pt. literatura ca de data asta.Important ramine insa, ca el are premiul, Franta se bucura si restul discuta!

Anonim spunea...

Reabilitare: Le Clezio este cel mai important reprezentant al "noului roman" francez (e de varsta lui Nicu). Culmea e ca a fost totusi tradus in limba romana pe vremuri (de ex. eu unul am citit romanul lui,"Potopul", pe la inceputul anilor '80), desi fusese intr-adevar cenzurat de politica culturala de dupa tezele din iulie 1971. E un scriitor novator, gen avangarda, scrie un soi de anti-roman. Habar nu am de ce neaparat el a luat Premiul Nobel. Oricum, el e laureat si al Premiului Goncourt si altele, deci in Franta e cineva. Nu stiu ce sa zic, la noi fusese nominalizat Cartarescu pt Nobel. Cred ca latino-americanii ar merita deocamdata pe urmatorii ani toate premiile Nobel pt literatura. Mai cred ca Premiul Nobel a devenit de multa vreme o "vitrina" a unei politici cultural-politice si atata tot. Dar, pana voi fi nominalizat eu insumi la Premiul Nobel pentru literatura, lucrurile se vor indrepta ;) Va rog sa aveti rabdare numai 10 ani... :)) Lol!!!

Anonim spunea...

@mihai-eram sigura, ca macar tu ai auzit de el , asa cum se cuvine. Nu am priceput totusi, cum se fac nominalizarile, cine trimite propunerile din diferite tari si de ex. imi cer scuze, mie numele de Cartarescu nu imi spune nimic, de ce el?? asa ca am rabdare inca 10 ani si ma informez teminic, cine face propunerile!